58% van de mensen die onregelmatig werken slaapt niet goed

27-06-2013
Delen via

Voldoende slaap is cruciaal voor een goede gezondheid en een goed leven. Juist als er sprake is van onregelmatig werk of ploegendienst. Toch slaapt niet iedereen voldoende of even goed. Allesoveronregelmatigwerk.nl heeft onderzocht wat de kwaliteit van slapen is van mensen die onregelmatig of in ploegendienst werken. Vooral mensen die in de horeca en informatie-industrie werken slapen minder goed, zo blijkt uit onze resultaten.

Van de ruim 10.000 respondenten werkt het merendeel (73%) in ploegendienst of onregelmatige diensten. Wij vroegen de respondenten de kwaliteit van hun slaap te bepalen, zowel van slapen overdag (bijvoorbeeld na een nachtdienst) als van slapen ’s nachts.

Uit de data blijkt dat ruim 58% van de respondenten niet goed slaapt wanneer zij overdag slapen. Dat kan zijn na een nachtdienst, na een vroege dienst of bijvoorbeeld een periode van rust voordat de avonddienst begint. Uit analyse blijkt dat 2300 respondenten overdag zelfs slecht slapen. De overige respondenten (2.200) slapen niet heel slecht maar zeker ook niet goed overdag.

De respondenten geven eveneens aan ’s nachts niet altijd goed te slapen. Maar liefst 35% (ruim 2.500 respondenten) bestempelt de kwaliteit van hun slaap gedurende de nacht als matig tot slecht.

Slecht slapen is gerelateerd aan het soort werk
Wanneer deze response wordt uitgewerkt per bond, vallen een aantal zaken op. Voor de deelnemers alle bonden geldt dat men beter slaapt ’s nachts dan overdag. Maar respondenten werkzaam in de horeca en binnen de sector KIEM (kunsten, informatie, entertainment en media), slapen ’s nachts aanzienlijk slechter dan hun collega’s in bijvoorbeeld de zorg of de bouw. Het is dus heel goed mogelijk dat de omstandigheden voor onregelmatig werk in de horeca en informatie-industrie zwaarder zijn, of het lastiger maken een goed slaappatroon te hanteren en hiermee een grotere impact hebben op de kwaliteit van slapen.

* Metaal: omvat tevens respondenten werkzaam in de industrie, vervoer, zakelijke dienstverlening en handel
Kunsten: omvat tevens respondenten werkzaam in de informatie-industrie, entertainment en de (multi-)media
Zorg: omvat alle respondenten werkzaam in de publieke sector waaronder zorg, kinderopvang, welzijnswerk en sociale werkvoorziening, bij nutsbedrijven en post en telecommunicatie
Horeca: omvat alle respondenten werkzaam in de horeca, catering en recreatie.

Slaap nodig voor herstellen
Voldoende en goede slaap is hard nodig, willen we de dagen goed doorkomen. Slecht slapen heeft, waarvan 58% van de respondenten overdag en 35% van de respondenten ‘s nachts last hebben, vooral op de lange termijn zeer nadelige effecten op het functioneren. De mens brengt namelijk gemiddeld ruim één derde van zijn leven slapend door. Het lichaam heeft tijd nodig te herstellen van inspanningen, zodat de volgende dag nieuwe inspanningen kunnen worden geleverd. Wordt slapen langdurig aangetast, dan is herstel onvoldoende. Als gevolg hiervan wordt het steeds lastiger inspanningen met goed resultaat te voltooien, wordt er negatiever (chagrijnig) gedacht, langzamer gereageerd en daalt de alertheid. Factoren die de veiligheid direct, op het werk en in privé situaties, nadelig beïnvloeden. De jaarlijkse kosten van ziekteverzuim (o.a. door slaaptekort) zijn significant en worden geschat op 3 tot 4,5 miljard euro. Maar ook 30% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door een lage alertheid als gevolg van te weinig en/of slecht slapen.

Tips om slecht slapen te voorkomen
Wat het beste ritme is voor goede slaap, zowel overdag als ’s nachts, is afhankelijk van een aantal factoren. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld avondmensen, anderen zijn juist vroeg in de morgen fit en actief. Door hier op in te spelen bij onregelmatig werk, kan het nadelige effect van variërende diensten enigszins voorkomen worden. Doe de Werktijdencheck (link bijvoegen) op AOOW.nl voor een indicatie of je een ochtend- of avondmens bent.

Om te voorkomen dat onregelmatig werk een nadelige invloed heeft op de veiligheid, raden wij een paar dingen aan voor een goede slaap:

  • Zorg voor een goed slaapklimaat; maak de ruimte waarin je slaapt donker, zorg voor een goede temperatuur (15 graden) en voor frisse lucht en sluit je zo veel mogelijk af van geluiden van buitenaf.
  • Drink geen alcohol vlak voor je gaat slapen na een avond- of nachtdienst. Alcohol zorgt er weliswaar voor dat je makkelijker in slaap valt, maar je slaapt er minder diep door en wordt dus eerder wakker. Met name wanneer je overdag slaapt, neemt hierdoor de kans op slecht slapen aanzienlijk toe.
  • Maak afspraken met de directe omgeving rondom slaaphygiene (zoals geen spelende kinderen na nachtdienst etc.)
Terug naar het nieuwsoverzicht

Thema

Meer over individueel roosteren!

Lees meer
Deel deze pagina via...