Beperk gezondheidsklachten bij nachtdiensten

21-01-2013
Delen via

Nachtdiensten vragen nogal wat van werknemers. De inzet tijdens de nachtelijk uren eist zeker na enkele jaren zijn tol. Nachtdiensten verstoren namelijk je bioritme en dat heeft gevolgen voor je gezondheid. Zo kan er stress ontstaan, chronische vermoeidheid, concentratieproblemen, overgewicht, depressies of verminderde alertheid. 

Schadelijke gevolgen nachtdiensten beperken

Je kunt echter een aantal dingen doen om de schade te beperken.
  • Een kort dutje (maximaal 20 tot 25 minuten) doen tijdens de nachtdienst (uiteraard in overleg met de andere werknemers en leidinggevenden). Langer slapen heeft geen zin omdat je dan in een diepe slaap terechtkomt en minder fit zal zijn.
  • In je vrije tijd regelmatig bewegen en tijd doorbrengen met familie en vrienden, gebruik van koffie, alcohol en sigaretten zo veel mogelijk vermijden, activiteiten goed op elkaar afstemmen en niet te veel hooi op je vork nemen.
  • Zorgen voor een optimale rust door niet te gaan slapen met een volle maag, natuurlijke middelen als warme melk met honing of kruidenthee te drinken voor het slapengaan en gemiddeld 7,5 uur per keer slapen.
  • Proberen zo veel mogelijk ritme te houden in je roosters en niet te veel te schuiven met de arbeidstijden.
  • Regelmatig en gezond eten: eerste maaltijd om 18:00 uur (avondeten), tweede maaltijd om 01:30 (lunch) en derde ‘maaltijd’ (snack) eten rond 05:00 uur om de dip tegen te gaan en een licht ontbijt om 07:30 uur. Suiker en vet zal het lichaam ‘s nachts nauwelijks verteren. Vermijd deze voedingsmiddelen dus!
Terug naar het nieuwsoverzicht

Thema

Meer over individueel roosteren!

Lees meer
Deel deze pagina via...