Een gezonde tip voor nachtwerkers

23-06-2011
Delen via

Vecht jij weleens tegen de slaap gedurende een nachtdienst? Mocht je de mogelijkheid hebben om tijdens de dienst een dutje te doen, probeer dat dan tenminste 20 minuten achter elkaar te doen. Dit voorkomt bijvoorbeeld slaapaanvallen en concentratieverlies...

Reken af met slaapschuld

’s Nachts werken betekent dat we niet op ‘normale’ tijden slapen. Dit leidt tot een verminderde alertheid (slaperigheid en vermoeidheid) en brengt veiligheidsrisico’s met zich mee. Dé manier om slaperigheid en vermoeidheid tegen te gaan is slaap. Alle andere manieren (raampje open, radio aan, veel koffie) zijn lapmiddelen. 

De zogenaamde ‘slaapschuld’ die je opbouwt door ’s nachts te werken, los je in door even te dutten. Op het werk is daar vaak niet veel tijd voor, maar een dutje van zo’n 20 minuten kan je nét even over het dode punt heen helpen. Het voorkomt fouten of ongelukken als gevolg van een verminderde alertheid.

Het is belangrijk dat het dutje 20 minuten duurt: slaap je langer dan bestaat de kans dat je in een diepe slaap terecht komt. Als je daaruit wakker wordt blijf je nog lang ‘groggy’ en  dit heeft het tegenovergestelde effect van wat je wilt bereiken: een verantwoorde nachtdienst.

Zorg ervoor dat je kan dutten op een plek die koel, donker en stil is. Misschien kun je samen met je werkgever kijken of zo’n plek kan worden ingericht. Waarschuw je collega’s van tevoren, zodat ze weten waar je bent!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Thema

Meer over individueel roosteren!

Lees meer
Deel deze pagina via...