Licht op de nacht: slimmer de nachtdienst door

21-03-2011
Delen via

Ideeën over triobanen, voeding, licht hebben deskundigen op de studiedag van FNV Bondgenoten in november 2010 aangereikt. Hieronder volgt een bloemlezing.

Voedingtips

  1. Neem de tijd voor je maaltijden, eet wanneer het kan met anderen, thuis en op het werk. Te snel eten bevordert spijsverteringsstoornissen. 
  2. Houd zoveel mogelijk het 'normale eetpatroon aan: drie maaltijden per 24 uur. Vermijd tussendoortjes, snacken tijdens de nachtdienst.
  3. Vermijd tijdens de nachtdienst het eten van 'take-away'voedsel (pizza, shoarma, chinees, etc.). Te zout en te vet. Neem voor de maaltijd tijdens de nachtdienst (versbereid) eten mee van thuis en warm het op in een magnetron. 
  4. Drink bij voorkeur geen alcohol voor het slapen gaan. Het 'slaapmutsje' zorgt weliswaar voor sneller inslapen, maar komt de lengte en de kwaliteit van de slaap niet ten goede!
  5. Opgelet voor koffie. Die werkt weliswaar opwekkend, maar kan in hoge doses spijsverterings-, hartritme- en slaapstoornissen veroorzaken. Stop met koffiedrinken 3-4 uur voor het slapen gaan. 

Licht

Zonder aangepast licht, en af en toe een lichtdouche raakt de hormoonhuishouding van nachtwerkers stevig in de war. Ga dan ook regelmatig 'een lichtje scheppen'.

Triobanen bij ploegendienst

Triobanen is een systeem waarbij 3 werknemers de functie van 2 vervullen. Daarbij werken ze 66,7% van de werktijd tegen 85% van het salaris. De werknemers blijven wel nachtdiensten werken, maar ze krijgen veel meer hersteltijd. Daardoor blijven ze fitter en zijn ze beter in staat om in goede gezondheid het pensioen te halen.

Uitgebreide informatie filmpjes en powerpoints van inleidingen vind je op de kadersite, toegankelijk voor kaderleden.

Terug naar het nieuwsoverzicht

Thema

Meer over individueel roosteren!

Lees meer
Deel deze pagina via...