Verslag van een onderzoek uit de praktijk

18-10-2013
Delen via

FNV Bondgenoten heeft begin 2013 in de regio Rotterdam de zogenaamde Regionale Enquête Ploegendiensten in diverse bedrijven uitgezet. Doel is om een beter beeld te krijgen van de roosters waarin werknemers werken en welke klachten zij onder vinden.

In totaal hebben 1375 werknemers de enquête ingevuld. Dit zijn de belangrijkste persoonskenmerken:

  1. De groep bestaat voornamelijk uit mannen (96%).
  2. Meer dan de helft werkt langer dan 15 jaar in ploegendienst (66%).
  3. Meer dan de helft is 46 jaar en ouder. 20% van de invullers is 55 jaar of ouder.
  4. De gemiddelde BMI is 26. Er is voor de totale groep sprake van overgewicht.

De regionale enquête heeft gevraagd wat mensen eten en drinken tijdens de nachtdienst:

De belangrijkste resultaten belicht;

  • Een groot gedeelte eet tijdens de nachtdienst brood, meegenomen van huis. Brood is alleen aan het einde van de nachtdienst verantwoord.  De samenstelling van brood wekt tijdens de nachtdienst slaperigheid op.
  • Het gebruik van snacks, afhaalmaaltijden en kant en klaar maaltijden is beperkt. Dit is positief!
  • Veel mensen (64 %) eet fruit tijdens de nachtdienst. Op zichzelf is dit gezond, maar niet alle fruitsoorten zijn geschikt voor de nachtdienst. Fruit met een hoog suiker gehalte dient vermeden te worden, zoals bijvoorbeeld Watermeloen. Kersen daarentegen hebben een lage zogenaamde glycemie index, en geven hun suikers veel langzamer af. Een appel of peer zit in het midden, een banaan aan de hoge kant.
  • 65% eet regelmatig soep tijdens de nachtdienst.  Veel minder mensen eten een salade, maar 35 %. Soep en salade (mits geen pasta of aardappelen) is goede voeding tijdens de nachtdienst en is dus aan te bevelen!
  • Zorgwekkend is de hoeveelheid koffie die tijdens de nachtdienst wordt gedronken. Hoewel goed te begrijpen – koffie versterkt de alertheid – beïnvloedt koffie de mogelijkheden om snel in slaap te vallen na de nachtdienst negatief. Koffie kan meer dan 5 uur door werken. Bijna 70 % drinkt meer dan drie koppen koffie per nacht.
  • Ook energiedrankjes hebben een nadelig effect op het in slaap vallen. Een forse minderheid (39%) gebruikt dit regelmatig tijdens de nachtdienst.

De alertheid tijdens de nachtdienst is positief te beïnvloeden door slim te eten. Eet aan het begin van de nachtdienst vooral eiwitrijk voedsel en voorkomen snelle koolhydraten zoals brood. Praktisch gezien vooral soep, salade en koolhydratenarm brood. Ook het gebruik van koffie wordt drie uur voor het einde van de dienst afgeraden. Uit onderzoek blijkt dat bij slim eten de alertheid en de kwaliteit van de slaap aanzienlijk verbeterd.

Terug naar het nieuwsoverzicht

Thema

Meer over individueel roosteren!

Lees meer
Deel deze pagina via...