Artikelfoto

Eten tijdens onregelmatige diensten

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die onregelmatige werktijden hebben een grotere kans hebben op allerlei ziektes en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten (aderverkalking, hoge bloeddruk), hersenbloedingen, slaapproblemen, overgewicht, spijsverteringsproblemen (diarree, verstopping, winderigheid, brandend maagzuur) en een disbalans in de hormonen (Wester, 2005). De grootste boosdoener hiervan is een chronisch slaaptekort gecombineerd met een ongezonde leefstijl met weinig beweging. Juist voor mensen die wisseldiensten hebben, is het dus extra belangrijk om gezond te eten, zodat je de kans op allerlei ziektes en aandoeningen sterk vermindert.

Overgewicht door ploegendiensten

Veel mensen zijn tijdens nachtdiensten aangewezen op snoep- en snackautomaten of afhaalrestaurants, en daar valt niet veel gezonds te kiezen. Bovendien wordt je biologische klok flink door elkaar geschud als je onregelmatige diensten draait, waardoor je stofwisseling op een laag pitje staat op momenten dat je juist zou moeten eten. Op een gezond gewicht blijven is dan een stuk moeilijker. Onderzoeken die hebben aangetoond dat er een sterke relatie is tussen overgewicht en ploegendiensten draaien, bevestigen dit.

Tips voor gezond eten bij onregelmatige diensten

Met onderstaande tips zorg je dat je zowel voor, tijdens als na je dienst gezond eet en de juiste voedingsstoffen binnen krijgt die voor een gezonde stofwisseling zorgen en je de juiste hoeveelheid energie geven om gedurende je hele dienst fit en alert te blijven.

  • Neem eten van thuis mee
    Wat je in snoep- en snackautomaten en afhaalrestaurants kunt krijgen, zit meestal boordevol suikers en ongezonde vetten. Die zijn een ware aanslag op je gezondheid en energieniveau. Probeer als het even kan eten van thuis mee te nemen.
  • Eet zo min mogelijk suikerrijke voeding
    Van suikers krijg je meteen energie. Maar zo gauw als je bloedsuikerspiegel weer daalt, word je er hongerig, moe en lusteloos van. Dit is vooral onhandig als je nachtdiensten draait en je ogen al nauwelijks open kunt houden. Ook suikerhoudende energiedrankjes hebben dit effect en kun je om die reden beter niet drinken.
  • Vermijd vette en pittige voeding
    Mensen die onregelmatige diensten draaien, hebben sneller last van brandend maagzuur. Dat kan versterkt worden door voeding die erg vet (bijvoorbeeld gefrituurde producten) of erg pittig is. Even laten staan dus.

Deel dit artikel via: