Artikelfoto Eten in de nachtdienst

Zo eet je in de nachtdienstperiode

Misverstand 1: op een vette hap hou je het beter vol

Het nuttigen van een warme maaltijd tijdens een nachtdienst is niet ongebruikelijk: opgewarmde kliekjes van thuis of een snack van de shoarmaboer om de hoek. In die uren functioneert je spijsverteringsstelsel echter niet optimaal, ook al ben je aan het werk. Volgens je lichaam zou je in slaap moeten zijn en daar zijn je organen dan ook op afgestemd. Veel en vet voedsel wordt niet verteerd en ligt zwaar op de maag.

Misverstand 2: eet zo weinig mogelijk

Kun je dan dus beter niks, of zo weinig mogelijk eten tijdens je nachtdienst? Nee, dat is geen goed idee. Je hebt immers energie nodig om het einde van de nachtdienst te halen en daarna ook nog veilig thuis te komen. Uit een onderzoek van STAZ (Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen) blijkt dat je je vermoeidheid met 26 procent kunt verminderen als je op de juiste momenten de juiste voeding eet. Dat betekent meer concentratie en een fittere en vooral veiligere nachtdienst.

Voeding in de nachtdienstperiode

Voedingsdeskundigen adviseren het volgende schema tijdens een nachtdienstperiode:

  • Het avondeten om circa 18.00 uur is warm eten. Dit is de eerste echte maaltijd. Denk aan een flinke portie groente met een stuk vlees, vis of vleesvervanging, aardappelen, rijst of pasta.
  • Om circa 23.00 uur wordt een lichte snack aanbevolen, zoals een schaaltje kwark met fruit, een cracker of een boterham
  • Om circa 1.30 uur een midnight meal, bijvoorbeeld een kop soep met een paar volkoren boterhammen.
  • Om circa 5.00 uur een early morning snack tegen de dip in laatste uurtjes. Denk aan een mueslibol, fruit, yoghurt, krentenbol met kaas.
  • Om circa 7.30 uur een licht ontbijt: een schaaltje yoghurt met muesli, een boterham met pindakaas, een geroosterde boterham. Dit is belangrijk voor een goede slaap na de nachtdienst. Ontbijt je te zwaar, dan word je te snel weer wakker.

Goedenacht!

Op de website van STAZ kun je ook het boekje ‘Goedenacht’ downloaden met informatie en tips over onder andere voeding en nachtarbeid.

Deel dit artikel via: